Historiek en organisatie
De Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs werd opgericht in 1975 ingevolge het ontstaan van de gemeenschapsstructuur voor culturele materies. De vereniging heeft het statuut van 'vereniging zonder winstoogmerk'.
De voormalige nationale organisatie 'Federatie van Belgische Zweefvliegclubs' werd ontbonden.
De 'Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs' (LVZC) en de Fédération des Clubs Francophones de Vol à Voile' (FCFVV) werden opgericht, overkoepeld door de nieuwe Belgische Zweefvliegfederatie (BZF). Sedert 2003 maken ook de Royal Belgian Air Cadets deel uit van de BZF.
Deze nationale overkoepeling is de permanente vertegenwoordiger van de zweefvliegsport in de Koninklijke Belgische Aëroclub (KBAC).
Statuten en reglement van inwendige orde
De statuten van de L.V.Z.C. werden voor het eerst gepubliceerd in de Bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 18-03-1976. In 1987 werd een grondige aanpassing doorgevoerd (publicatie op 30-04-1987).
Naar aanleiding van de wijzigingen aan de VZW-wetgeving, werden de statuten herzien en in overeenstemming gebracht en goedgekeurd door de bijzondere algemene vergadering van 20-11-2004.
(Publicatie volgde in de Bijlagen B.S. op 07-01-2005)
Ondernemingsnummer: 415 865 526.
Erkenning als sportfederatie
Van bij de oprichting was de LVZC erkend door de minister van cultuur als 'landelijk georganiseerde sportorganisatie' en werd betoelaagd overeenkomstig het decreet van 2-3-1977.
Sedert 01-01-2000 is de LVZC nog wel erkend als 'Vlaamse Sportfederatie' door de minister van sport / BLOSO, overeenkomstig het decreet van 13-04-1999, maar ontvangt zij geen toelagen meer.
Sedert 2001 is de LVZC aangesloten bij de ‘Vlaamse Cluster van Luchtsporten’. Deze vereniging is erkend door de minister van sport als ‘Organisatie voor sportieve vrijetijdsbesteding’ en die beperkte werkingstoelagen ontvangt van het Bloso. (Decreet van 13-07-2001)
Structuur
Het beleid van de vereniging wordt bepaald door de Algemene Vergadering, gevormd door de aangesloten clubs (elke club heeft een vaste vertegenwoordiger alsook een plaatsvervanger). De dagelijkse werking wordt verzorgd door de Raad van Bestuur, benoemt door de algemene vergadering voor een termijn van 3 jaar. De administratie en het financieel beheer zijn gecentraliseerd op het secretariaat. De specifieke sporttechnische zaken worden vanuit de diverse commissies opgevolgd.
De specifieke sporttechnische zaken worden vanuit de diverse commissies opgevolgd.
De LVZC vormt samen met de Fédération des Clubs Francophones de Vol à Voile (FCFVV) en de Royal Belgian Air Cadets (RBAC) de 'Belgische Zweefvliegfederatie' (BZF); deze koepelstructuur maakt op haar beurt deel uit van de Koninklijke Belgische Aeroclub (KBAC). Deze nationale vereniging groepeert alle luchtsportfederaties, en is lid van de Fédération Aéronautique Internationale (FAI). In deze hoedanigheid is de KBAC ook de officiële FAI-vertegenwoordiger en fungeert zij als NAC (National Airsport Control)
Internationale contacten
Binnen de FAI worden de zweefvliegbelangen behartigd door de International Gliding Commission (IGC).
Tijdens de jaarlijkse meetings worden o.m. de volgende sporttechnische onderwerpen behandeld:
- wedstrijdreglementen en formules
- evaluatie van kampioenschappen
- kalender van Europese en wereldkampioenschappen
- gebruik van Flight recorders
- wijzigingen aan de sporting code.
Ook zijn er tal van specialisten aangeduid.
De European Gliding Union (EGU) groepeert de Europese zweefvliegfederaties. De werking richt zich naar regelgeving, operaties, luchtruimproblematiek, onderhoud, milieu, … Deze vereniging behartigt onze belangen ook op het EU-vlak, zoals overleg met EASA, EU-Commissie, ...
Europe Air Sports is de koepelorganisatie van de Europese nationale aero clubs en legt zich ook toe op regelgevende aspecten. De EGU is ook lid van EAS en geeft invulling voor wat betreft de zweefvliegsport
Op wetenschappelijk vlak is de OSTIV (Organisation Scientifique et Technique du Vol à Voile) de leidinggevende organisatie. De LVZC is hierbij aangesloten en is een actieve partner van de Training & Safety Panel.