Toepassing van het reglement 2007

Mededelingen van de charroncommissie
Plaats reactie
HugoM
Berichten: 85
Lid geworden op: Ma 02 Feb 2004 23:28
Locatie: Zonhoven

Toepassing van het reglement 2007

Bericht door HugoM » Ma 05 Feb 2007 00:25

Ter herinnering en als vademecum volgt hieronder een verkorte versie van de toelichting die verschenen is in het ligablad nr 108.

1 LUCHTRUIM
a) Het gebruik van gereglementeerde gebieden boven de Benelux wordt toegelaten op voorwaarde dat:
- Bij gebruik van gereglementeerd luchtruim, in het opmerkingenvak omstandig PER LUCHTRUIM wordt omschreven welke toelating bekomen werd of welke derogatie geldt. Dit gebeurt op basis van verklaringen op eer
- Luchtruim klasse P, klasse A en klasse B niet worden gebruikt.
- R-gebieden enkel worden gebruikt mits toelichting en verklaring op eer in verband met de status (niet geactiveerd of tijdelijk gedeactiveerd).

b) Verder zal de jury een aantal technische toleranties hanteren die NIET mogen overschreden worden, TENZIJ deze overschrijding verantwoord is door de verklaring op eer.

o Horizontale tolerantie t.o.v. duidelijk omlijnde verkeersgebieden: geen tolerantie = 0m
o Horizontale tolerantie aan de FIR-grenzen: 1000m, d.w.z. aan:
- de FIR grenzen van BeLux (bvb bij binnenvliegen van België
met LFA G1 actief ), behalve ter hoogte van CTR Maastricht = geen tolerantie
- de FIR grens van Nederland/Duitsland.
o Verticale tolerantie omwille van het feit dat de logger onderhevig is aan cabinedruk: 100m

c) Gebruik van transponder, in combinatie met de verklaring op erewoord wordt door de Charronraad toegestaan.

Voor vluchten in het buitenland verklaart de jury zich niet bevoegd voor deze controles; echter is het van uit educatief standpunt warm aanbevolen om gebruik te maken van het opmerkingenvak om toelichting te geven.

Als referentieluchtruim voor COL wrdt steeds de meest recente versie van de SeeYou digitale luchtvaartkaart gebruikt, samen met de informatie van het luchtruim van de liga. Natuurlijk blijven notam's onverkort van toepassing.

2 VERMINDERING VAN HET AANTAL KLASSEMENTEN

De tweezitterklasse wordt afgeschaft.

Er wordt eveneens slechts één clubklassement opgesteld, waarbij de punten van Benelux en buitenland telkens van de 3 beste vluchten van iedere piloot worden opgeteld. Iedere piloot kan dus maximaal 3 vluchten Benelux + 3 vluchten buitenland per klasse laten meetellen voor de clubrangschikking.

3 NIEUWE INDELING VAN DE KLASSEN

Zie hiervoor het reglement.
Tweezitters worden ondergebracht onder hetzij clubklasse, hetzij open/renklasse volgens hun handicap.
De motorklasse blijft alle handicaps groeperen.

4 GEBRUIK VAN FLARM

Wordt natuurlijk altijd aangemoedigd! De IGC-files van FLARM kunnen als backup gebruikt worden, ingeval van probleem met de hoofdlogger, voor zover echter voldoende materiaal uit de hoofdlogger aanwezig is om de records van de flarm te kunnen valideren.

5 ENL REGISTRATIE VOOR MOTORZWEVERS

Indien een continue geluidsregistratie op de logger aanwezig is, is een motorlooptest niet meer verplicht, noch voor de vlucht, noch erna.

6 SCORING VAN WEDSTRIJDPROEVEN

Charron houdt geen rekening met de regels die van toepassing zijn tijdens wedstrijden. VLUCHTEN welke tijdens wedstrijden worden gevlogen, worden steeds geëvalueerd volgens de Charron-regels. De grootste afstand bekomen uit deze evaluatie (OP of VV) wordt echter altijd gevaloriseerd aan 5 punten per km.
Er wordt dus geen rekening gehouden met de feitelijke wedstrijdopdracht, maar in het geval van VV wordt rekening gehouden met het feit dat men op wedstrijden steeds later vertrekt dan voor één enkele vlucht mogelijk is.

ENKELE AANDACHTSPUNTEN

- Opgelet bij installatie van FLARM, of meerdere loggers voor interferentie tussen de antennes: dit kan leiden tot volledig onnauwkeurig werkende navigatie-apparatuur (DUS OOK GEEN BETROUWBARE FLARM) en ongeldige loggings

- Verlaringen op eer kunnen niet opgeladen worden NA het ontvangen van een opmerking van de jury of van het signalement van een deelnemer.

HAPPY FLIGHTS!

Plaats reactie