Selectie Belgische junioren

Forum van de Belgische Junioren.
Plaats reactie
pieterlievens

Selectie Belgische junioren

Bericht door pieterlievens » Di 11 Mar 2008 16:01

Hey,

Hoe word je geslectecteerd voor de Belgische juniors? Vroeger was dat de Keiheuvel cup maar nu is deze wedstrijd maar een tweedaagse dusja..

:?:

Alvast bedankt
Pieter Lievens

Bert Jr. Schmelzer

Re: Selectie Belgische junioren

Bericht door Bert Jr. Schmelzer » Zo 16 Mar 2008 19:33

Dag Pieter,

De selectieprocedures voor het juniorenteam variëren van jaar tot jaar. Omdat we zo'n klein landje zijn en het aantal zweefvliegende junioren redelijk beperkt is, kwamen we nooit aan het aantal mogelijke kandidaten.

Terlet 1999 0 van 4 plaatsen
Issoudun 2001 3 van 4
Nitra 2003 5 van 6
Husbos 2005 4 van 6
Rieti 2 van 6

Hierbij moet ik wel vermelden dat voor Rieti enkel mensen mochten gaan die reeds op voorhand bergervaring + Rieti-ervaring hadden.
Je ziet echter dat een echte selectie nog nooit nodig is geweest door een gebrek aan kandidaten met voldoende ervaring. Wat betreft Räyskälä zal dit waarschijnlijk weer zo zijn. Er zijn een paar mensen die hun interesse hebben laten blijken, maar als de ultieme inschrijvingsdatum (Januari 2009) dichterbij komt, zullen er ook daar weer enkelen afvallen, vrees ik. Als er nu toch meer (te veel) kandidaten opduiken, gaat men kijken naar hun ervaring, de wedstrijden die ze hebben meegevlogen, charron-resultaten, ...

Voor zover ik weet zijn er momenteel 2 mensen die echt concrete interesse hebben om mee te vliegen, m'n broer Tijl en Dennis Huybreckx. Ikzelf ben (jammer genoeg) te oud.

Zo'n WK meevliegen is een fantastische ervaring op voorwaarde dat alles geregeld is. Je weet wel wat ik bedoel: ophalers voor 3 weken, vliegtuig in orde, vakantie regelen, verblijf ter plaatse, ... heel de logistieke organisatie dus. En meestal is dat het probleem. Een 2e element dat velen afschrikt is de voorbereiding die je als piloot moet nemen. Voor een wedstrijd als bv. Weelde moet je al redelijk wat op voorhand bekijken: reglementen doornemen, afvlieg- en finishprocedures, luchtruim, ...
Je kan je wel voorstellen dat daar op een WK nog een hoop bijkomt. Je vliegt meestal over volledig onbekend terrein vliegt, in een pulk van 20-30 toestellen hangen is niet iets dat moet afschrikken, maar is ook even wennen, vertrouwd zijn met AAT's, een toestel dat in z'n klasse meekan, enz.

Het is natuurlijk geweldig als België op het volgende WK met een volledig team (3 x standaardklasse en 3 x clubklasse) zou kunnen gaan en ik kan dan ook alleen iedereen aanraden zoveel mogelijk (wedstrijden) te vliegen en ervaring op te doen om daarmee dan in aanmerking te komen voor een selectie.

Bert

StijnVdB

Re: Selectie Belgische junioren

Bericht door StijnVdB » Zo 11 Jan 2009 19:45

Ik heb gezien dat er nog steeds 2 plaatsen open zijn voor Finland. Ik zou ook graag het team vervolledigen in de clubklasse.
Ik weet niet of ik voldoe aan de ervaringseisen maar deze wedstrijd zou voor mij een unieke ervaring kunnen zijn.
Het is namelijk mijn laatste jaar als junior :-(

Brgds
Stijn
Albatros zweefvliegclub

Plaats reactie