WJGC 2007 // Rieti (IT) // EINDBESCHOUWING

Forum van de Belgische Junioren.
Plaats reactie
Bert Jr. Schmelzer
Berichten: 128
Lid geworden op: Zo 22 Feb 2004 10:54

WJGC 2007 // Rieti (IT) // EINDBESCHOUWING

Bericht door Bert Jr. Schmelzer » Wo 15 Aug 2007 12:51

Rieti ligt achter de rug. Drie zware weken voor piloten en crew. Zweefvliegen is op dit niveau topsport. Echt geconcentreerd zijn, weinig tijd voor leuke ontspanning, en dan nog een loodzware terugreis van 1600 km incl. Sint Gotthard-pas en niet door de tunnel omdat er een monsterfile stond.

Is het de moeite waard ?

Hier mijn poging een antwoord te vinden :
- Op junioren WK’s, en zo hebben wij het na 4 WK’s steeds weer gezien, ontstaat er telkens weer een heel goede sfeer. Piloten gunnen zich in de lucht niets, maar kunnen op de grond zeer sportief en vriendschappelijk met elkaar omgaan. M.a.w. een goed punt voor karaktervorming, men leert verliezen en het geluk van een goede dagplaats te vliegen te genieten.

- Bert is door en door een sportman. Hij gaat voor een topplaats. Hij geraakt zelden zijn concentratie kwijt en kan zonder meer erkennen dat iemand beter gevlogen heeft. Vele teams zagen in hem tijdens de eerste dagen de ‘topfavoriet’, wij de crew eerlijk gezegd ook. Wij hebben het uiteraard gemeden om dit luidop te zeggen. Het grootste probleem voor Bert was de minimale voorbereiding voor Rieti, gezien hij als laatste jaarstudent loodzware examens tot eind juni afgelegd heeft. Toen het op dag 3 ‘verkeerd’ afliep en hij moest buitenlanden, spatte de droom van een topplaats voor hem uit elkaar. Zijn vleugels waren als het ware verlamd. Lies heeft hem met een bewonderenswaardig geduld geholpen. Wij deden hetzelfde en ook de positieve commentaren via internet en GSM’s hielpen hem terug bovenop. Toch duurde het 3 dagen voordat hij weer als een speer vloog. Topplaatsen volgden. Jammer genoeg werden te korte proeven gegeven en geen 1000 punten-proeven, om het verschil te kunnen maken. De keuze de Discus 2AX te vliegen is in Rieti de juiste: met 200 liter water kan geen standaardtoestel deze racer bijhouden. Bert behaalde een dagoverwinning en vloog het snelste wedstrijdgemiddelde van allen tijdens de hele wedstrijd met 148,6 km/h over een AAT van 364 km. Eindresultaat 11de plaats, waarmee allen uiteindelijk tevreden konden zijn. Het was zijn laatste junioren WK. Hij popelt al om tegen de ‘groten’ te vliegen.

Afbeelding Afbeelding

- Ook Tijl heeft zeer zware laatstejaarsexamens tot begin Juli afgelegd,. Ook voor hem was de voorbereiding niet optimaal, alhoewel hij begin Juni nog de Zwitserse kampioenschappen meevloog en daar als 2de eindigde. Tijl vloog bewust met de Turbo om geen risico op schade tijdens een buitenlanding te hebben. Hij heeft de motor niet nodig gehad, en kwam elke dag rond. Van alle toestellen die er buiten geland, waren 1/3 meer of minder beschadigd. Rieti betekent vliegen in de bergen met weinig goede buitenlandingsvelden. Tijl’s specialiteit en plezier is de AAT. Hij kan vliegensvlug analyseren. Hij had met de Discus BT ca. 100 kg minder dan de andere standaardklassetoestellen, en dit was vooral boven de 160 km/h te merken. In Rieti wordt dikwijls en zeker in de finalglide veel sneller gevlogen. Dus in dit opzicht heeft Tijl met zijn 14de plaats een goede plaats bereikt. Door een luchtruimschending op de laatste dag plaatste hij zich in het eindklassement net achter Andy May (GBR-3de op het WK 2005) Engeland). Tijl mag in 2009 nog als junior in Finland starten, en hoopt op andere jongeren in het Belgische team.

- Hilde onze Team Captain (TC), gehard door 2 WK’s en een preworld, kent de regels van het spel op en top en verdedigt het team met hand en tand. Zoals veel Vlamingen meerdere talen vloeiend spreken, ontgaan ook haar weinig opmerkingen van anderen. Haar inbreng is ondertussen gewaardeerd door vele deelnemende naties. Een vrouw: ‘so what’, geen prestatiepiloot: geen punt. Ik denk soms in tegendeel: juist prestatiepiloten kunnen dikwijls onnodige commentaren niet voor zichzelf houden. Het kan zelfs een nadeel zijn. Ik zou b.v. geen goede TC zijn. De psyche is volgens mij het belangrijkste tijdens de wedstrijd, want vliegen kunnen de meeste jongeren zeer goed. Kortom, Hilde was reeds tijdens haar eerste TC functie in Husband/Bosworth (GBR) goed bezig. Nu was zij superbe en reeds een oude rot in het vak.
Zware weken liggen achter ons. De toestellen staan (gelukkig) onbeschadigd terug op Keiheuvel.

Is dit alles de moeite waard? ZEER ZEKER!
- Zolang de piloot er zelf zin in heeft; nooit dwingen.
- Als men de piloten zonder eigenbelang steunt; moeilijk , omdat men eigen wensen projecteert.
- Het belang van de promotie van onze sport; belangrijk om te overleven als sport.
- Het plezier van “ thuis ” positieve commentaren, opbeurende SMS’jes en e-mails te ontvangen, en voelen dat zweefvliegend Vlaanderen meeleeft.


Mijn advies aan clubs, de clubleden en vooral aan de bestuursleden van clubs : en dit zonder bijbedoelingen i.v.m. Bert en Tijl ,zij zijn niet meer zo lang junioren:
Steun jullie jeugd onvoorwaardelijk. De jongeren vliegen goed en veilig. Geef het clubmateriaal zonder ‘traditionele‘ tegen-argumenten, steun hun overlandvliegen, steun Charron en OLC, denk over “Bundesligavliegen” na (een ware ijsbreker i.v.m. publiciteit), en last but not least hou het betaalbaar voor hen. Zij zijn onze toekomst. Anders is het slecht gesteld met onze fantastische bezigheid tussen hemel en aarde en wij zijn dan verwonderd dat de jongeren wegblijven. Dit is een internationaal probleem, maar bepaalde landen zijn zich bewuster van deze dreiging en doen er reeds iets aan.

Hartelijk dank voor jullie wel gemeende interesse en uw steun.

Bert senior

Afbeelding

Abelss
Berichten: 37
Lid geworden op: Di 17 Feb 2004 22:55
Locatie: Leuven

Bedankt voor het verslag over en naast de wedstrijd

Bericht door Abelss » Vr 17 Aug 2007 12:33

Bert,

Bedankt voor je kleurrijke en aangename postings over de wedstrijd en al wat erbijkomt.

Heerlijk om lezen.

M.v.g.

Sven Abels

Plaats reactie