WJGC 2007 // Hausen (CH)

Forum van de Belgische Junioren.
Plaats reactie
Bert Jr. Schmelzer

WJGC 2007 // Hausen (CH)

Bericht door Bert Jr. Schmelzer » Di 24 Jul 2007 08:49

Voor-Voorbereidingsweek

Het was al snel duidelijk dat we na de examenstress tijd nodig hadden om in de juiste stemming voor de wedstrijd te komen. Na de laatste polier-, schuur- en afdichtwerken aan de vliegers reden Bert en ik op zondag naar Hausen am Albis, het vliegveld vanwaar ik dit jaar tijdens mijn studies in Zwitserland gevlogen heb. Na 600km rijden wilden we vertrekken vanaf een tankstation toen bleek dat de bus de MC niet meer wou trekken. De oorzaak bleken de remblokken van de linker remorqueband te zijn die zich dwars hadden gezet. Na telefonische ondersteuning door Rob van Geffen ("Haal alles maar uit die trommel, slopen die handel!") konden we na 2 uur zweten op een bloedhete parking weer vertrekken.
Maandag voorspelde PC_Met goed vliegweer. 's Ochtends bouwden we dus de Discus voor Bert op, en ik nam een LS7 van de club. Door de ietwat late start en het iets mindere weer was onze opgegeven proef van 650km niet mogelijk, maar in het bijzijn van Felix (één van de vier Zwitserse junioren van de club die ook aan Rieti zullen deelnemen) konden we toch rond de 500km richting Oostenrijk en het Engadin vliegen. Nadat de thermiek langzaamaan doofde konden we in de hang van de Churfirsten tot laat 's avonds blijven hangen, waarna we in het avondlicht langs de Zurichsee de laatste 80km naar huis gleden. Bert was weer onder de indruk van de prachtige Zwitserse Alpen.
Omdat het weer dinsdag minder was, besloten we om de verdeler van Schleicher op te bellen om de nieuwe ASG29E te kunnen testvliegen. Na een uur stond de kist al paraat op het vliegveld, en we moeten, als overtuigde Schempp-Hirth-fans, toegeven dat het "jammer genoeg" een geweldige zwever is. Ongelofelijk hoe men prestaties, wendbaarheid en goede vliegeigenschappen heeft kunnen combineren in deze 18-meter bak.
De volgende twee dagen waren gevuld met spachtel, -schuur en mechanisch werk aan remorque en bus. En uiteraard met de nodige ontspanactiviteiten als met een Zwitserse SIg Sg220 scherpschieten, en veel bbq'en.
De laatste dag was de weersvoorspelling weer niet echt geweldig, maar we besloten toch op te bouwen. Nadat we Bert's vlieger aan de startplaats hadden geduwd, nam de wind ogenblikkelijk toe van ca 5kmh tot 30-40kmh. Dit ging gepaard met een dunne wolkenoplijning dwars op de wind en totale verandering van luchtsamenstelling (nog vochtiger, maar veel frisser). Een zuiverder afgetekende verandering van luchtmassa heb ik nog niet meegemaakt. Dankzij deze onverwachte Föhn werd het vliegen opeens heel interessant. De sleep ging tussen de 'Stau'-bewolking, maar door onze positie konden we de Wave niet bereiken. De vlucht werd dan een combinatie van een beetje thermiek, een beetje rotoren en veel hellingvliegen. Uiteindelijk konden we het thuisveld niet meer bereiken en moest ik landen op het vliegveldje Wangen-Laachen. Die avond kwamen Lies en onze moeder aan met de 21, zodat we de volgende ochtend vroeg konden vertrekken naar Rieti. Ik denk dat we de examenstress redelijk van ons af hebben kunnen schudden. :-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie