Luchtruimbestanden

Al uw opmerkingen over de Charron en de Charron.Line.
Plaats reactie
stephanevdv

Luchtruimbestanden

Bericht door stephanevdv » Ma 15 Okt 2007 14:41

Ik heb er helemaal geen probleem mee dat de Charroncommissie een nultolerantiebeleid voert voor luchtruimschendingen. Alleen zit ik een beetje verveeld met de beslissing om de SeeYou luchtruimbestanden als norm te hanteren. Ik kan namelijk niet nagaan of deze bestanden wel kloppen, in tegenstelling met OpenAir of andere "open" formaten. En omdat ik met een oude WinPilot vlieg, kan ik ze ook niet in vlucht meenemen.

Denk nu niet dat dit zo onschuldig is als het lijkt. Zo liggen de limieten van hetzelfde luchtruim (een stuk TMA Lille boven Belgisch grondgebied) verschillend naargelang je de Belgische dan wel de Franse AIP raadpleegt (ten minste, zo was het nog vorige winter): 400 m verschil, dat is niet niets als de Franse limiet aan de kop van de startbaan ligt, en de Belgische halverwege de baan. We hebben dat ontdekt toen het DGL ons erop wees dat we (volgens hun limieten) bij de lierstart westwaarts niet te hoog mochten gaan... Wat gebruikt SeeYou als norm?

Wat de landsgrenzen betreft, is dat ook nogal variabel. Zo lag enkele jaren geleden een landsgrens / TMA-grens / rivier, volgens het boekje samenvallend, in StrePla op 3 verschillende plaatsen.

Vandaar mijn suggestie: een "officieel Charronbestand luchtruim" opmaken in OpenAir en andere "open" formaten voor PDA-software, identiek in alle versies en door iedereen die een beetje uitgerust is (ook met gratis software en een PDA van e-Bay) in vlucht kan meegenomen worden. En dat zelfde bestand gebruiken voor de vluchtevaluatie, dan zijn de "afrondingsfouten" mee in rekening genomen.

Wat denken jullie daarvan? Ik ben bereid om mee te helpen bij het opstellen en jaarlijks updaten. (Ik heb al zoiets ineengeflanst voor mezelf en mijn clubgenoten, maar er zitten nog wat probleempjes in).

RW

SeeYou bestanden

Bericht door RW » Wo 17 Okt 2007 19:23

Dag Stephane,

De ontwerper van SeeYou, Erazem Polutnik, is dit weekend aanwezig op de LX Flarm Workshop in Baarle-Hertog.

Iedereen die hem wil spreken is van harte welkom in Baarle-Hertog (bij Weelde). Erazem is altijd in voor ideeën. Ook als er nieuwe ideeën zijn voor SeeYou, SeeYou Mobile of het wedstrijdprogramma.

Graag even aanmelden, is makkelijk voor inplannen.

Bert de Wijs

http://www.avibenelux.com

avi@baarle.org

Plaats reactie