WGC 2014 // Rayskala // Eindelijk het echte Funland

Uitslagen van wedstrijden, verslagen van recordpogingen en de strafste zweefvliegverhalen kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Hilde Schmelzer

WGC 2014 // Rayskala // Eindelijk het echte Funland

Bericht door Hilde Schmelzer » Zo 29 Jun 2014 20:38

Na de eerste kwakkeldagen, steeg de druk, en zette zich een stabilisatie van de luchtmassa in. Minder buien dus. Daarom schotelde de tasksetter ons ook de eerste racingtask van de wedstrijd voor. Voor de hAATers een verademing, maar ook voor mij een welkome afwisseling.

Daar Bert en ik op inhaaljacht zijn na de mislukte strategie van de vorige dag (15minuten te vroeg binnen doordat de laatste sector tegen de verwachtingen in aan het uitregenen was, en dus 150 punten weggesmeten), konden we pokeren: later afvliegen dan de toppers die hun plaats willen verdedigen, met het risico de trein te missen.

Na 2 matige eerste benen (net in de afbouwende fase van een wolkenstraat), maakten de rest van de vlucht, en dan vooral de final glide veel goed. Hoge basis, mooi stijgen, en enkele opbouwende buienlijnen op koers. Het werd een echt spannende race tussen de Engelsen, de Fransen, de Zweden en ons. Interessant om te zien hoe totaal verschillende beslissingen, op hetzelfde uitkwamen. En telkens weer werd de leiding door een ander team overgenomen.

En op het einde van de dag wint Kawa. Na een voorzichtige eerste 3 dagen, waar hij veel conservatiever vloog dan de vorige jaren, zette hij de handrem af, klokte af op 118km/h, kon zo zijn eerste dagoverwinning van de wedstrijd vieren, en schoot meteen naar de kop van het klassement. Het WK is echter nog niet voorbij, en enkel moeilijke dagen in het verschiet kan het nog alle kanten uit. Bert staat slechts op 120punten van de eerste plaats.

In 2009 op het junioren WK zou dit een van de mindere dagen geweest zijn. De Finse weergoden zijn wispelturig.

Een erg geslaagde editie van de Internationale avond.

Enkele sfeerbeelden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En na zonneschijn komt erg veel regen.

Jammer genoeg wordt de iets hogere druk weer weggedrukt door het volgende lage drukgebied. De regen arriveert stipt met aanvang van de briefing, en de dag wordt prompt gecanceld. De meteo man is dan ook afgevoerd om bijles te volgen. Maar ook de nieuwe meteoman heeft weinig goed nieuws te brengen voor de volgende dagen.

Afbeelding

Vissen

Na de heroïsche verhalen van de Oostenrijkers en Duitsers over hun Bijbelse vangsten in de lokale meertjes, wou ik het ook eens proberen om de hengel uit te smijten. Die had ik een paar dagen voordien van Barbara gekregen, op voorwaarde dat ik de buit op de BBQ zou bereiden. Belofte maakt schuld.

Mijn vader heeft af en toe een iets te romantisch beeld over bepaalde dingen. Zo ook blijkbaar over vissers. Voor dag en dauw naar je favoriete plek gaan, het juiste aas uitkiezen en op het haakje prikken, de dobber laten meedrijven op de kabbelende golfjes, wat mijmeren over het leven in het aangenaam warme zonnetje, af en toe (maar niet te vaak) een paar woorden wisselen met de buur, pintje er bij, en op tijd en stond een baars van 40cm bovenhalen. Ja, dat leek hem wel wat.

Voor alle duidelijkheid: de enige visstok die mijn vader ooit van dichtbij heeft gezien is deze die we gebruiken om de antenne van België-Grond op te zetten.
Maar hij wou er dus absoluut bij zijn bij dit avontuur.

“Welk aas zullen we gebruiken. We hebben nog brood en haring in het zuur.” Vanachter in de koelkast vind ik nog een doosje rivierkreeftjes. “Perfect”, klinkt het bekwame oordeel.

Uit de tientallen meertjes in de nabije omgeving, kozen we het meer aan de kop van piste 12L uit, zeer bekend van de prachtige finishfoto’s net boven het water. Daar hadden we al echte lokale vissers gezien, en waarom pretenderen het beter te weten dan de pro’s?

Ik werp de lijn uit. Na welgeteld 2 minuten dendert een DC3 net over ons hoofd. “Die jaagt de vis weg,” hoor ik achter me grommen. De enige keer dat ik hem ooit nog zo negatief over een vliegtuig heb horen spreken, was over de Speed Astir.

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig vinden we een aangemeerd bootje waaraan een bordje met “Free to use” hangt.

De rolverdeling is snel gemaakt. Terwijl ik de hengel vasthoudt en op de dobber staar, zal mijn vader roeien en de vissen in de emmer scheppen.

De tewaterlating loopt niet vlekkeloos. Na een meter of3 zitten we al vast in riet. De roerman heeft coördinatieproblemen. “Die roeistokken staan verkeerd,” klinkt het professionele oordeel.

Afbeelding

Na enkele krachtige roeislagen zijn we in het vrije water. Het begint te motregen. Ik zie een eerste kouwe rilling over de rug voor mij lopen, terwijl hij opkijkt naar de grauwe lucht en een diepe zucht slaakt. Het besef dat dit toch niet zo idyllisch zou kunnen worden zet in.

Het aas wordt uitgegooid. Geen vis te zien.

We drijven snel weg van de kust, gestuwd door de strakke Westenwind.

“Kijk! Eendjes! Die eten vis, toch? Daar zal wel iets zitten.”

Het begint harder te regen. Stilte. De rug voor me krimpt elke 5 minuten een beetje meer in elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

Na een uur vruchteloos dobberen bereiken we de andere oever. Geen beet. Het regent pijpenstelen.

“Jetzt reicht es!”

Gefrustreerd worden de roeispanen terug in het water gelaten. Coördinatieproblemen spelen de roerman nog steeds parten. Gevloek en getier. Ik zie er de humor van in. De tranen van het lachen rollen me over de wangen zoals de regenparels over mijn vaders rug. Als straf krijg ik een schep water in het gezicht. “Sorry”

Na 20 minuten noeste arbeid tegen de stroming, bereiken we de aanmeerplaats. Ik trek mijn schoenen uit, en trek het bootje op de droge. Het gevloek houdt nog aan. Mijn gelach ook.

Twee verzopen kiekens komen thuis zonder vis. De warme douche wacht. Ik hoor mijn vader wanneer hij de deur van zijn hotelkamer achter zich dichttrekt mompelen: “Nie wieder. So eine…”

Nederland juicht

Afbeelding

Bart S

Re: WGC 2014 // Rayskala // Eindelijk het echte Funland

Bericht door Bart S » Za 05 Jul 2014 21:16

Belgie heeft net voor het EERST in de geschiedenis van het zweven een WERELDKAMPIOEN !!!

Bert Schmelzer is vandaag in het finse Räyskälä wereldkampioen geworden in de standaard klasse.

http://62.109.61....rd_tot.htm

Proficiat Bert, Tijl en de ganse familie

stephanevdv

Re: WGC 2014 // Rayskala // Eindelijk het echte Funland

Bericht door stephanevdv » Di 08 Jul 2014 06:42

Een fantastische prestatie! Bravissimo!

Plaats reactie