Parachutes

Alle tips en vragen i.v.m. het onderhoud en reparaties van uw zweeftoestel.
Heikki

Parachutes

Berichtdoor Heikki » Vr 22 Jan 2010 09:14

In parachutes ben ik zo niet erg thuis en ik wil mij hierover wat informeren. Laat ons zeggen voor mijne culture general.

Ik vroeg mij af wat de fundamentele verschillen zijn tussen een veiligheidsparachute (koepel) zoals wij die kennen, de matrassen die skydivers gebruiken en de matrassen die base jumpers gebruiken. Ik vermoed dat het begint bij de prijs. Maar los daarvan ...

Ik weet dat de matrassen bestuurbaar zijn en koepels niet, maar daar blijft het ook bij. Hoe zit het met openingstijden?

Heb ik het goed voor (in termen van prijs) dat koepels de goedkoopste zijn, dan heb je de matrassen die skydivers gebruiken en tenslotte de base jump parachutes die het duurst zijn? Klopt dat?

Stel nu, los van de prijs. Zou ik een base jump parachute kunnen gebruiken als veiligheidsparachute in een zwever? Puur vliegtechnisch, regelmentair, etc.
Het lijkt mij dat die base jump parachutes veel sneller open gaan. Zouden we daardoor met dat soort parachute niet meer overlevingskansen hebben als we moeten uitstappen op lage hoogte dan met een koepel?

Is er iemand die in deze materie wat toelichting kan geven?

Bart S

Re: Parachutes

Berichtdoor Bart S » Vr 22 Jan 2010 09:33

Hoy heiki,

Denk dat er heel veel soorten zijn. Waarvan het gebruik afhangt van de ervaring van de gebruiker.

Het grote voordeel van een Reddings parachute met koepel is dat de gebruiker niks meer moet kunnen dan de parachute te openen.
Sturen kan je er toch niet mee. heb je dan nog een static line, helemaal geen probleem.

Dan heb je reddings parachute met een GEREMDE matras. heeft een iets grotere daalsnelheid maar is bestuurbaar. echter nog niet zo moeilijk als een echte matras. Ik her er ooit een bekeken waar je dan zelfs de rem kon afzetten door twee koordjes los te maken. hiernaa had je dan een volledig bestuurbare matras. ervaring gevraagd toch minstens een paar sprongen.

Dan ga je naar echte matrassen, ben geen expert maar zijn er in alle performaties , ervarings graad en vormen (meer stabiel, minder stabiel, etc)
maar vraag je best aan een echte parachutist.
Base jumpers openen trouwens hun parachute niet, maar smijten de openings parachute zelf weg. scheelt weer wat meters :-)

Bart

Terug naar “Technische controle, onderhoud en reparaties”