....

Alle tips en vragen i.v.m. het onderhoud en reparaties van uw zweeftoestel.
bart
Berichten: 46
Lid geworden op: Di 03 Feb 2004 13:15

....

Berichtdoor bart » Vr 22 Aug 2008 16:42

.....
Laatst gewijzigd door bart op Di 16 Jun 2009 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Bart S
Berichten: 141
Lid geworden op: Za 03 Feb 2007 08:09

Re: Easa AD op Filser Mode S transponders

Berichtdoor Bart S » Wo 03 Sep 2008 12:55

Update voor NL op EASA mededeling!
Bron:http://www.zweefportaal.nl/main/forum/viewthread.php?thread_id=11

NOTAM:

The use of Mode S transponders of Funkwerk Avionics GmbH (Previously Filser Electronics GmbH) is accepted in the Flight Information Region Amsterdam below FL 245. Do not contact the air traffic controllers for an individual acceptance.

Info:

Algemene toestemming is geregeld! Zie onderstaande tekst van de AIC-B en de NOTAM. AIC-B zal pas 10 oktober 2008 worden opgenomen bij de volgende herziening van de AIP.

Met vriendelijke groeten,
Arjen Klut, Inspectie Verkeer en Waterstaat

Deze tekst wordt uitgegeven als AIC-B
2 september 2008

Het gebruik van Filser Transponders in het Nederlandse luchtruim

De Ministers van Verkeer en Waterstaat en van Defensie maken in overleg met de luchtverkeersdiensten het volgende bekend:

In navolging van EASA AD 2008-0158 en CAA-NL-AD 2008-001is besloten om een algemene toestemming te verlenen voor het gebruik in het Nederlandse luchtruim van de transponders van het merk Funkwerk Avionics, type TRT600, TRT800, TRT800A en TRT800H. Individuele toestemming is in Nederland niet nodig.

Toelichting
Het gebruik van Mode S transponders van Funkwerk Avionics GmbH (voorheen Filser Electronic GmbH) wordt geaccepteerd in het vluchtinformatiegebied Amsterdam beneden FL 245.

Geconstateerd is dat er problemen zijn met alle transponders van het merk Funkwerk Avionics, type TRT600, TRT800, TRT800A en TRT800H. Deze transponders kunnen soms tijdelijk niet worden gedetecteerd door Mode-S Secondary Surveillance Radar (SSR). Zowel EASA0) als de Inspectie Verkeer en Waterstaat geven daarom een luchtwaardigheidsaanwijzing. In deze aanwijzing staat dat de transponder niet gebruikt mag worden in luchtruim waarin een transponder is vereist en een Mode S grondstation wordt gebruikt voor ondervraging, tenzij het gebruik van de transponder wordt geaccepteerd door de betreffende luchtverkeersdienst voordat het luchtruim wordt binnengevlogen.

Uit onderzoek van Luchtverkeersleiding Nederland en het Ministerie van Defensie (Dutch Mil) blijkt dat de door EASA geconstateerde problemen met deze transponders inderdaad voorkomen in het Nederlandse luchtruim. Maar het verlies van de Mode-S functie is doorgaans maar van korte duur, waarbij alleen het door Mode-S uitgezonden kenmerk tijdelijk weg valt. Het luchtvaartuig blijft goed zichtbaar voor de luchtverkeersleider omdat de Mode A/C functie van de transponders zonder onderbreking zichtbaar blijft. Omdat dit type transponder vaak is ingebouwd in luchtvaartuigen die voornamelijk in het luchtruim verblijven waar (aan hen) geen luchtverkeersleiding wordt gegeven, is het geconstateerde probleem met de transponders in Nederland beperkt. Omdat de ACAS apparatuur ook gebruik maakt van deMode A/C functie is er geen sprake van een verlaging van de veiligheid in het luchtruim.

Individuele toestemming voor het gebruik van het luchtruim met deze transponders zou een hoge werklast opleveren voor de luchtverkeersdiensten. Daarom is besloten om een algemene toestemming te verlenen voor het gebruik van het Nederlandse luchtruim met deze transponders. Met nadruk wordt verzocht om de luchtverkeersleiders te ontzien en geen contact met hen op te nemen voor individuele toestemming voor het gebruik van deze transponders.

De fabrikant van de transponders is momenteel druk bezig met de oplossing van het geconstateerde probleem en de verwachting is dat er op korte termijn een oplossing zal zijn, die zal leiden tot een aanpassing of intrekking van de luchtwaardigheidsaanwijzingen.

Met vragen over deze AIC-B kunt u zich wenden tot:

Informatiecentrum Inspectie Verkeer en Waterstaat
Postbus 90653
2509 LR Den Haag
Tel: 088 489 0000
Fax: 070 456 2424
E-mail: informatie.centrum@ivw.nl
URL: http://www.ivw.nl

Stan JA
Berichten: 34
Lid geworden op: Ma 02 Feb 2004 22:17
Locatie: Turnhout

Re: Easa AD op Filser Mode S transponders

Berichtdoor Stan JA » Za 27 Sep 2008 20:24

Laatste berichtgeving van Funkwerk betreffende Filser transponder
http://www.funkwerk-avionic.com/cms/upl ... o_05_D.pdf

Stan JA
Berichten: 34
Lid geworden op: Ma 02 Feb 2004 22:17
Locatie: Turnhout

Re: Easa AD op Filser Mode S transponders

Berichtdoor Stan JA » Vr 17 Okt 2008 18:27

Laatste berichten over de Filser Transponder
De TRT800 mag dus verder zonder update terug gebruikt worden!
http://www.funkwerk-avionics.com/cms/up ... o_07_D.pdf


Terug naar “Technische controle, onderhoud en reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast