Proefdraaien turbo tijdens elke vlucht of niet?

Alle tips en vragen i.v.m. het onderhoud en reparaties van uw zweeftoestel.
Plaats reactie
Decraemer Jurgen
Berichten: 14
Lid geworden op: Do 29 Mei 2008 18:14

Proefdraaien turbo tijdens elke vlucht of niet?

Bericht door Decraemer Jurgen » Za 26 Jul 2008 12:23

Dag iedereen,

Op vliegkamp hadden we dit jaar een discussie betreft het proefdraaien v/d turbo tijdens elke overlandvlucht.

In onze club hebben we de gewoonte om tijdens ELKE overlandvlucht de turbo enkele minuten te laten proefdraaien, een andere club die aanwezig was had de gewoonte om dat bewust NIET doen.

Hun denkwijze was dat door het proefdraaien de turbo op enkele jaren verschillende draaiuren maakt waarbij hij nooit op bedrijfstemperatuur komt. De slijtage die daaruit voorkomt weegt niet op tegen de kans dat er een technische storing voorkomt die je zou kunnen opmerken tijdens de testrun.

Ik overweeg om hun gewoonte over te nemen maar zijn er redenen waarom het toch interessant zou zijn om voor elke vlucht de motor te laten proefdraaien?

Zijn er nog personen die de turbo bewust niet meer laten proefdraaien bij elke vlucht?

Mvg,
Decraemer Jurgen

Guy GILDEMYN
Berichten: 84
Lid geworden op: Di 03 Feb 2004 11:32
Locatie: St. Martens-Latem

Re: Proefdraaien turbo tijdens elke vlucht of niet?

Bericht door Guy GILDEMYN » Ma 28 Jul 2008 07:51

Beste Jürgen,

Ongeacht verplichting of niet, opwarming of niet, slijtage of niet, heb ik steeds bij het begin van de vlucht mijn turbo even laten testdraaien. En ik ben lang niet van zin om van deze gewoonte af te zien.

Lijkt mij een meest elementaire voorzorg alvorens overland te vertrekken, niet?... Immers, een motor die reeds draaide bij het begin van de vlucht,
geeft (bijna...) garantie ook te zullen aanslaan wanneer je hem écht later in de vlucht nodig hebt!

GuyG

Bart Bollen
Berichten: 4
Lid geworden op: Zo 08 Feb 2004 19:26
Locatie: Overpelt
Contact:

Re: Proefdraaien turbo tijdens elke vlucht of niet?

Bericht door Bart Bollen » Ma 28 Jul 2008 19:41

Beste Jurgen, Guy,


Waarom zou je de turbo niet laten proefdraaien?
Een goede reden zou kunnen zijn om de batterij te sparen voor als je hem echt nodig hebt.
Het uitdraaien van de motor tegen de luchtweerstand in vergt vrij veel van je batterij en de tijd dat je de motor laat draaien is waarschijnlijk te kort om de generator hiervoor te laten compenseren.
Tot hier de reden om het niet te doen.

Slijtage?
Het gaat hier om tweetaktmotoren met mengsmering. Er zij erg weinig bewegende delen en de slijtage (indien je de temperatuur onder controle houdt) is te verwaarlozen.
Bedrijfstemeperatuur?
Nogmaals het gaat hier om tweetaktmotoren.
Het grootste vermogen geeft zo'n motor als hij koud is !
Het "laten warmdraaien" is voor een tweetakt erg beperkt. Gezien het een mengsmering is krijg je met toenemende toeren toenemende smering. Dus gewoon kort laten draaien om voldoende oliefilm/lubrifactie te krijgen en daarna kan je rustig naar volgas gaan.
Belangrijkste is dat je de temperatuur binnen de grenzen houdt. (dus CHT < 250°C).
Je moet er maar eens opletten hoe snel je na het starten van de motor aan CHT 100°C zit (dus zogezegde bedrijfstemperatuur)

De redenen om het dan wel te doen.
Vooreerst om je motor te beschermen tegen corrosie.
De nieuwe (ondertussen ook al twee jaar oude) service bulletin van Rotax° (maar geldt zeker ook voor andere tweetaktmotoren) specifieert dat je de motor minstens één maal per twee maanden (in vochtige omstandigheden vb. kuststreken zelfs maandelijks) moet laten draaien om het risico op corrosie te beperken.
Als je een erg goede piloot bent heb je tijdens het seizoen je motor dus niet of erg weinig nodig en neemt de kans op corrosie snel toe (ben zelf erg slechte piloot en heb de motor dus regelmatig nodig, zelfs om op te stijgen.).

Verder om de bougies van je motor zuiver te maken nadat hij een langere tijd stilgestaan heeft.
Je krijgt al vrij snel wat bevuiling van je bougies (gezien de mengsmering en zeker ook bij de motoren die de cilinders omgekeerd hebben hangen).
Kort de motor laten draaien zal de top van de bougie voldoende opwarmen om eventuele deposits weg te branden.
Ook hier liever korte tijd volgas dan langere tijd traagloop.
Niets zo goed voor de start van de motor als je hem nodig hebt als een zuivere bougie.

Vervolgens ga je door de motor kort te laten draaien na het stoppen een verbrandingsmengsel hebben in de carburator, cilinder.
Als je motor een choke heeft kan je best, voor het stilleggen van de motor, deze kort gebruiken.
Opnieuw als bescherming tegen corrosie, maar belangrijker voor een eventuele start later die dag. Je blijft namelijk achter met een goed, rijk(in geval van choke) mengsel dat (in combinatie met onze zuivere bougie) vlot zal ontbranden.

Tenslotte is in principe je benzine-olie mengsel beperkt houdbaar (zeker voor de Castrol-olies, minder voor de nieuwere Hirth Blue Max olie).
Dus moet je alle drie maanden in principe je tank ledigen of hij zou bijna leeg moeten zijn om te kunnen bijvullen.
Als hij dan toch leeg of bijna leeg moet zijn dan toch liever door hem te laten draaien.

Beste groeten,
en veel mooie vluchten met een motor die start als het moet,


Bart

Plaats reactie