Invoeren zweefvliegtuig

Alle tips en vragen i.v.m. het onderhoud en reparaties van uw zweeftoestel.
Webmaster
Site Admin
Berichten: 215
Lid geworden op: Wo 25 Jun 2003 09:01
Locatie: Leuven
Contact:

Invoeren zweefvliegtuig

Berichtdoor Webmaster » Di 30 Dec 2003 18:51

invoeren zweefvliegtuig
ludo peeters 7/1/2003 20:26


Heeft iemand ervaring met het invoeren van een nieuw toestel dat aangekocht is in Duitsland ? Vooral mbt het al of niet betalen van één of andere 'invoertaks' of accijnzen. Indien men nl. deze taks dient te betalen is het waarschijnlijk beter om het toestel ook in Duitsland te registreren ondanks de daaraan gekoppeld verplichte jaarlijkse keuring. (kan ook een voordeel zijn).

groeten,
Ludo




RE: invoeren zweefvliegtuig
Hugo Mertens 8/1/2003 01:21


Beste Ludo,

Even uitgebreid:

Ivm invoeren van een zweefvliegtuig uit Duitsland, gelden de regels van het vrije handelsverkeer binnen de EEG, dwz dat er geen taksen betaald worden behalve de enkele administratieve formaliteiten. Het enige punt waar naar moet gekeken worden, is of de BTW zogenaamd "ausweisbar" is, maw, of die in Duitsland betaald is geweest. In dat geval volstaat een proforma verkoopsovereenkomst tussen partijen (private personen of gelijkgesteld). Anders dient de BTW betaald te worden, naar ik meen, hier in België op basis van de verkoopfactuur van de verkoper.
Voor de inschrijving van het zweefvliegtuig in het Belgische register, dient een aanvraagformulier "Inschrijving in het Belgisch Luchtvaartregister" ingevuld, met enkele bijlagen:
- bewijs van nationaliteit (pas)
- de titels (verkoopovereenkomst)
- fiscale zegels: 5euro
- een attest DL2 afgegeven door Minsiterie van Financiën, via een douanekantoor. Ingeval het inderdaad een verkoop tussen privé personen betreft, wordt dit attest afgeleverd na vertoon van de verkoopovereenkomst en fabricagenummer van het toestel (+aangeven van merk en type en totaal opstijggewicht). Opgelet het inklaren van zwever en aanhangwagen kost de gigantische som van 0,15 euro (je leest het goed: 15 eurocent)
- certificaat van de doorhaling van inschrijving in het buitenland (moet in principe gevraagd worden door degene op wiens naam het toestel ingeschreven staat)
- betaling van een vergoeding van 125 euro voor de eigenlijke inschrijving + vluchtenboek.
Indien het een voor de Belgische luchtvaartadministratie nieuw type zweefvliegtuig betreft, zul je waarschijnljk een aantal extra gegevens moeten verstrekken, waaronder typecertificaat, vluchthandboek, technische gegevens.
- Ivm het bekomen van een Belgisch luchtwaardigheidsbewijs, dit wordt verstrekt door de Liga, via de technische coördinator van je club. Opgelet, hier wordt ervan uitgegaan dat uw zwever een exportluchtwaardigheidsbewijs heeft. Dit dien je te negociëren met de verkoper, maar is eveneens voor jou en de liga een garantie dat het toestel technisch en administratief OK is.
En opgelet, voor de liga (en de verzekering) is een jaarlijkse keuring in Vlaanderen ook verplicht.
Dit traject verloopt vrij vlot.


Waar je mijns inziens de meeste moeite (van hot naar her lopen - niet zozeer kosten) mee gaat hebben is de invoer van de aanhangwagen, want je moet zomaar even 5 documenten zien te bekomen:
- PVG
- eventuele lengte-afwijking (niet indien recent PVG, want is daarin opgenomen)
- Identificatieverslag
- Inschrijvingsbewijs
- Keuringsverslag
Ieder van deze documenten benodigen hun eigen specifieke calvarie en aanvraag- en stavingsdocumenten, maar het kan wel een passionele winterbezigheid betekenen. Je moet echter wel enig geduld (6maand tot 1 jaar) en een goede dosis functionarisbestendigheid kunnen opbrengen.

Vergeet ook niet om voor uw radio een zendvergunning te bekomen bij het BIPT.

Nog niet afgeschrikt?

Nog een kleine bedenking: België is een klein zweefvliegland en wordt vanuit (voornamelijk Duitsland of Frankrijk) meestal onterecht argwanend bekeken ingeval je je toestel na x tijd op deze markt zou willen terugverkopen. Sommigen beweren dan ook dat inschrijven in België de herverkoopwaarde van jouw toestel negatief beïnvloedt. Mij lijkt dit beperkt indien je een goede administratie aanlegt van je toestel, en alle incidenten, onderhoud en reparaties goed documenteert en door erkend vakbekwame lui laat uitvoeren. De liga gaat hier trouwens binnenkort een goede hand toesteken vermits ze een standaard folder gaat ter beschikking stellen van zweefvliegtuigeigenaars, welke dan echter wel verplicht gebruikt gaat moeten worden.

Hangt er dus maar van af wat jouw intenties zijn.

Veel succes!




RE: invoeren zweefvliegtuig
STEFAN BOVIN 8/1/2003 23:48


Hugo, gezien de vraagstelling een nieuw zweefvliegtuig betreft, is er naast de BTW, al dan niet in het land van aankoop te voldoen (binnen de EU), een forfaitaire belasting op de inverkeersstelling verschuldigd die niet mis is voor een nieuw toestel (ongeacht de nieuwprijs dus) nl. 2.478 Euro voor alle luchtvaarttuigen behalve ULM's (niet toevallig was een bekende limburgse chemobox minister actief in Maasmechelen toen deze regelgeving ingevoerd werd). Een zeer onrechtvaardige maatregel, want hoe goedkoper je zwever, hoe zwaarder je gestraft wordt (vgl. maar eens een PW-5 met een ASH 25).

Enfin, hieronder kort het tarief dat degressief afneemt met de jaren en een buitenlandse inschrijving dus wel aantrekkelijk kan maken.

Ik vond de tekst alleen maar in het frans op het net, maar gezien het vnl. cijfertjes betreft zal dat wel geen probleem zijn.

B. AERONEFS

Montant forfaitaire de 25.000 BEF (619,73 € pour les aéronefs ultralégers motorisés et de 100.000 BEF (2.478,94 € pour les autres.

Lorsque ces aéronefs motorisés ont déjà été immatriculés précédemment, soit à l'intérieur du pays soit à l'étranger avant leur importation définitive, les montants de base sont réduits selon le même schéma que pour les véhicules routiers.

Période écoulée depuis la
première immatriculation La taxe est réduite au pourcentage
suivant du montant de base
1 an jusqu'à < 2 ans 90%
2 ans jusqu'à < 3 ans 80%
3 ans jusqu'à < 4 ans 70%
4 ans jusqu'à < 5 ans 60%
5 ans jusqu'à < 6 ans 50%
6 ans jusqu'à < 7 ans 40%
7 ans jusqu'à < 8 ans 30%
8 ans jusqu'à < 9 ans 20%
9 ans jusqu'à < 10 ans 10%
10 ans et plus 2.500 BEF (61,97 € ) (montant uniforme)






RE: invoeren zweefvliegtuig

Ivo
Berichten: 1
Lid geworden op: Zo 01 Jun 2014 12:49

Re: Invoeren zweefvliegtuig

Berichtdoor Ivo » Zo 01 Jun 2014 12:51

Hallo,

Waar moet erop gelet worden bij aankoop van een toestel in Zwitserland, en wat met het inschrijven is er hier een voorkeur voor bepaalde landen, het gaat om een gewoon toestel zonder motor.

Groeten

Ivo


Terug naar “Technische controle, onderhoud en reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast