Wijzigingen ivm Duitse 'Aircraft Station Licences'

Alle tips en vragen i.v.m. het onderhoud en reparaties van uw zweeftoestel.
Hartmut
Berichten: 46
Lid geworden op: Di 03 Feb 2004 13:37
Locatie: Leuven

Wijzigingen ivm Duitse 'Aircraft Station Licences'

Bericht door Hartmut » Wo 23 Jan 2019 17:29

Blijkbaar is er bij de Duitsers zeer recent iets veranderd:

https://www.bundesnetzagentur.de/DE/Sac ... -node.html

Wat gebeurt er: sinds 1 januari 2019 krijg je voor Duits geregistreerde toestellen geen 'frequentietoelating' meer voor je radio (de frequentietoelating voor de luchtvaartband is nu voor de luchtvaartsector in 't algemeen, niet meer voor individuele gebruikers), maar krijg je een individueel 'roepnummer' toegewezen. Dus waarvoor je vanaf nu betaalt is voor de toelating om het callsign Dxxxx (je immatriculatie) te mogen gebruiken op de luchtvaartband. En blijkbaar is er voor nieuwe aanvragen een nieuwe voorwaarde, nl. dat je een postadres in Duitsland moet opgeven (geen postbus). Ze sturen geen brieven (de vergunning zelf, de facturen) meer naar het buitenland.

Verder staat dat er voor de bestaande 'radiovergunningen' niets verandert... de oude documenten blijven gewoon geldig... (tot hun volgende vervaldag). Er wordt niets gezegd over brievenpost naar de 'oude' klanten.

Wat betreft kosten: er zijn eigenlijk twee verschillende soorten kosten bij een Duitse 'radiovergunning':
1) de kosten van het document (83,00 € voor een nieuw document), met dat verschil dat een belgisch document levenslang geldig is, terwijl dit in Duitsland maar 10 jaar geldig is en het daarna opnieuw kassa-kassa is.
2) de kosten van de regulator (de Bundesnetzagentur), die volgens een bepaalde verdeelsleutel worden doorgerekend aan de gebruikers. Die factuur komt met een paar jaar vertraging en het bedrag verschilt van jaar tot jaar.

Plaats reactie