Wat is zweefvliegen?

Zweefvliegen is vliegen met een vliegtuig zonder motor, maar met behulp van warme opstijgende lucht, "thermiek" genoemd. Zo 'n thermiekbel kan je je voorstellen als een warme luchtballon zonder omhulsel. Thermiek ontstaat doordat de zon - via het aardoppervlak - de lucht plaatselijk sterk verwarmt.

Afhankelijk van de luchtvochtigheid ontstaat boven zo'n "thermiekbel" een cumuluswolk. Dat zijn de typische mooi-weer bloemkoolwolken, die op warme en vochtige dagen ook wel eens kunnen uitgroeien tot onweders.

Als de piloot zich te ver van het vliegveld waagt en geen thermiek meer kan vinden, is een buitenlanding onvermijdelijk. De piloot kiest dan een geschikt veld uit waar hij z'n toestel veilig aan de grond kan zetten.

Een grondploeg komt dan met een aanhangwagen waarin het toestel via de weg terug naar de thuisbasis gebracht kan worden.

Wie kan het leren?

ImageIn principe iedereen. De minimum leeftijd om te mogen beginnen met de opleiding is 14 jaar. Zolang je aan de medische vereisten voldoet, kan je blijven vliegen.

Medische vereisten

Vanaf 8 april 2013 moeten zweefvliegers voldoen aan de Europese voorschriften inzake medische geschiktheid (“Klasse 2-Verklaring”). Normaal voldoet iedereen die gezond en fit is hieraan. Het dragen van een bril of lenzen is toegestaan.

Een medische verklaring is echter niet vereist om een oefenververgunning aan te vragen en te starten met de opleiding. Je moet wel over een medische verklaring beschikken voor het uitvoeren van je eerste solovlucht.

De medische onderzoeken worden uitgevoerd door Aero Medical Examiners (AME’s), die erkend zijn door het Directoraat-generaal Luchtvaart. De clubs kunnen je informeren hoe het onderzoek verloopt en beschikken over een adreslijst.

De keuringstermijn bedraagt max. 60 maanden voor kandidaten die jonger zijn dan 40 jaar, 24 maanden tot 50 jaar en vervolgens 12 maanden. Vanaf 2015 zal er ook een “Light Aircraft Pilot’s Licence” bestaan met dito medische verklaring. Meer info volgt later.

Waar kan je zweefvliegen?

Alle clubs beschikken over bevoegde instructeurs en tweezits-lestoestellen. Zij geven zowel basis- als voortgezette opleiding.

De clubs zijn actief op de volgende vliegvelden: Brasschaat, Diest/Schaffen, Tienen/Goetsenhoven, Zoersel/Oostmalle, Weelde, Balen/Keiheuvel, Hasselt/Kiewit, Zwartberg, Zutendaal, Geraardsbergen/Overboelare en Valenciennes (F).

Je kan steeds een bezoek brengen aan de clubs, maar je neemt best vooraf contact op met de clubsecretaris.

Wanneer kan je vliegen?

ImageHet echte zweefvliegseizoen loopt van half maart tot einde september, maar ook bij mooie winterdagen kan er worden gevlogen. Alle clubs zijn actief tijdens de weekends en feestdagen, sommige clubs bieden activiteiten aan tijdens de vakanties (Pasen, juli/augustus) alsook stages in het buitenland.

Tijdens de wintermaanden wordt er ijverig gesleuteld in de loodsen en werkplaatsen, het onderhoud van het materiaal gebeurt in hoofdzaak in eigen huis.

Ook worden er dan cursussen gegeven over aerodynamica, vliegtuigbesturing, technologie, meteo, navigatie, reglementatie en human factors, ter voorbereiding van het theoretisch examen voor de zweefvliegvergunning.

De opleiding

Na het toetreden tot de club van je keuze kan je starten met het aanvragen van je oefenvergunning en vervolgens direct beginnen met de lesvluchten. Dit gebeurt aan de hand van een 'opleidingskaart'.

Zowel tijdens de vluchten als op het veld, zullen de instructeurs je de theoretische basis van het zweefvliegen bijbrengen.

Dan komt de dag waarop de instructeur zegt: 'En nu doe je het maar alleen!' Je bent solo! Je moet rekenen dat je dan 30 tot 50 lesvluchten hebt gemaakt.

De volgende stap is ervaring opdoen als solist onder toezicht van de instructeur en je voorbereiden op je theoretisch en praktisch examen. Resultaat: je haalt je zweefvliegvergunning.

Brevetten

ImageVan zodra je solo mag vliegen, kan je verschillende sportieve prestaties leveren, die leiden tot internationale F.A.I.-brevetten (Fédération Aéronautique Internationale).

  • Zilver - 3 vereisten: 1000 m hoogtewinst, 5 uren duurvlucht, 50 km afstand
  • Goud - 2 vereisten: 3000 m hoogtewinst, 300 km vrije afstand
  • Diamanten – 3 vereisten: 5000 m hoogtewinst, 300 km doelvlucht, 500 km afstandsvlucht
  • 1000 km diploma: een vlucht van meer dan 1000 km afstand

Wedstrijden en records

Vele zweefvliegpiloten nemen deel aan wedstrijden op lokaal, nationaal, Europees en wereldniveau.

Op deze wedstrijden is het bedoeling om zo snel mogelijk een opgegeven parcours te vliegen dat, afhankelijk van het weer, tot enkele honderden kilometers lang kan zijn.

Zowel op nationaal als op internationaal vlak worden records gevestigd. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen vluchten met toestellen met 15-meter spanwijdte en de grotere. Ook wordt er een rangschikking opgemaakt voor de dames.

Een overzicht van deze records kan je vinden op de website van de Fédération Aéronautique Internationale (FAI).

Ligablad

Viermaal per jaar (maart, juni, september en december) ontvangen de leden automatisch het tijdschrift 'Ligablad'. Niet-leden kunnen zich steeds opgeven als abonnee voor 16,95 EUR/jaar. Gelieve hiervoor contact op te nemen met het secretariaat.

Veiligheid

Gelukkig gebeurt er zelden een ernstig ongeval met een zweefvliegtuig. Elk toestel wordt jaarlijks grondig nagezien en krijgt bij het begin van elke vliegdag een inspectiebeurt. Elke vlucht begint trouwens met een 'check'. Elke sport heeft zijn spelregels en die zijn bij de zweefvliegsport - omwille van die veiligheid - bijzonder streng. Zweefvliegen is dan ook een veilige sport.

Wat kost het?

ImageHet jaarlijks lidgeld bedraagt gemiddeld 200,00 €, een sleepstart kost ongeveer 28,00 € en een lierstart ongeveer 10,00 €. Ook wordt er een bijdrage gevraagd in functie van het gebruikte materiaal.

Daarnaast betaal je een bijdrage voor de collectieve sportverzekering, de administratiekosten voor vergunningen en brevetten, het driemaandelijks tijdschrift "Ligablad" en een tussenkomst in de algemene werking van het landelijk secretariaat en de commissies, lidmaatschap van de Kon. Belgische Aeroclub.

Voor 2013 werd deze bijdrage bepaald op 150,00 €.

De clubsecretarissen vertellen je alle details.

Kampen en opendeurdagen

Jaarlijks worden in de aangesloten clubs kampen en opendeurdagen georganiseerd. Deze zijn voor iedereen toegankelijk: de ideale gelegenheid dus om eens een kijkje te gaan nemen op het vliegveld...

Een overzicht van de geplande kampen en opendeurdagen kan je vinden op onze kalender

Maak een initiatievlucht...

...en ontdek of zweefvliegen ook iets voor jou is.

Je kan hiervoor terecht bij de plaatselijke zweefvliegclub. De kostprijs bedraagt, afhankelijk van de club, ongeveer 60 euro. Hiervoor krijg je, afhankelijk van het weer, een vlucht van een 12-tal minuten (indien er geen thermiek is), tot een half uur of langer (bij goed 'thermiekweer').

Zie het landkaartje “Clubs in Vlaanderen” voor de gegevens en neem contact met de club van je keuze.

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand

We are using cookies to give you the best experience on our site. Cookies are files stored in your browser and are used by most websites to help personalise your web experience.

By continuing to use our website without changing the settings, you are agreeing to our use of cookies.