SERA deel C - 12 oktober 2017

Discussie rond de Vlaamse vliegvelden en hun omgeving, luchtruim en reglementering.
Webmaster
Site Admin
Berichten: 206
Lid geworden op: Wo 25 Jun 2003 09:01
Locatie: Leuven
Contact:

SERA deel C - 12 oktober 2017

Berichtdoor Webmaster » Do 13 Apr 2017 18:55

Op 12 oktober 2017 wordt SERA deel C van kracht. De belangrijkste wijziging voor het zweefvliegen is de regeling rond het al dan niet gebruiken van de transponder tijdens de hele vlucht. Zie punt (c) hieronder...

SSR-transponder

SERA.13001 Bediening van een SSR-transponder

a)
Als het luchtvaartuig een bruikbare SSR-transponder aan boord heeft, moet de piloot de transponder tijdens de volledige vlucht gebruiken, ongeacht of het luchtvaartuig zich binnen of buiten het luchtruim bevindt waarin SSR wordt gebruikt voor ATS-doeleinden.
b)
Piloten mogen de IDENT-functie niet gebruiken, tenzij de luchtverkeersdiensten daarom vragen.
c)
Behalve voor vluchten in het luchtruim waarin het gebruik van een transponder verplicht is gesteld door de bevoegde autoriteiten, zijn luchtvaartuigen zonder voldoende elektrisch vermogen vrijgesteld van de eis om de transponder tijdens de volledige vlucht te gebruiken.


Misschien nog goed om weten voor de bezitters van een radiovergunning, volgende wijziging in de uitspraak van cijfers eindigend op 2 of 3 nullen:
SERA. 14035 Transmission of numbers in radiotelephony

(a) Transmission of numbers
(1) All numbers used in the transmission of aircraft call sign, headings, runway, wind direction and speed shall
be transmitted by pronouncing each digit separately.
(i) Flight levels shall be transmitted by pronouncing each digit separately, except for the case of flight
levels in whole hundreds.
(ii) The altimeter setting shall be transmitted by pronouncing each digit separately, except for the case
of a setting of 1 000 hPa, which shall be transmitted as “ONE THOUSAND”.
(iii)All numbers used in the transmission of transponder codes shall be transmitted by pronouncing
each digit separately except that, when the transponder codes contain whole thousands only, the
information shall be transmitted by pronouncing the digit in the number of thousands followed by
the word “THOUSAND”

(2) All numbers used in transmission of other information than those described in point (a)(1) shall be
transmitted by pronouncing each digit separately, except that all numbers containing whole hundreds
and whole thousands shall be transmitted by pronouncing each digit in the number of hundreds or
thousands followed by the word “HUNDRED” or “THOUSAND”, as appropriate. Combinations of thousands
and whole hundreds shall be transmitted by pronouncing each digit in the number of thousands followed
by the word “THOUSAND”, followed by the number of hundreds followed by the word “HUNDRED”.

Terug naar “Luchtruim, vliegvelden, omgeving en reglementering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten