Leuke AIP updates...

Discussie rond de Vlaamse vliegvelden en hun omgeving, luchtruim en reglementering.
stephanevdv

Leuke AIP updates...

Berichtdoor stephanevdv » Do 28 Jan 2016 16:27

Belgocontrol op zijn best!

Een volledig nieuwe AIP (alle bladzijden van de AIP moeten vervangen worden conform AMDT 002/2016) komt in voege op 4 februari 2016... en daaruit moeten er 300 (DRIE HONDERD !!!) pagina's vervangen worden op 3 maart 2016 (conform AIRAC AMDT 002/2016).

Begrijpe wie begrijpen wil...

Webmaster
Site Admin

Re: Leuke AIP updates...

Berichtdoor Webmaster » Vr 29 Jan 2016 20:34

Dit is de eerste stap voor de 'common CIV/MIL AIP'. Er moet blijkbaar nog hier en daar een handtekening gezet worden, maar binnenkort zal alle informatie voor zowel burger- als militaire luchtvaart in één AIP terug te vinden zijn.

Er wordt blijkbaar ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om de papieren AIP volledig af te schaffen. Vanaf nu dus enkel nog electronisch via CD-ROM of de Belgocontrol website. M.a.w.: die 300 pagina's "vervangen" moet je niet te letterlijk nemen... (Te verifiëren: dat is toch wat ze mij verteld hebben, maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat ze geen 'gratis' papieren versies meer willen verspreiden).

tvde

Berichtdoor tvde » Di 16 Feb 2016 12:30

Hallo,

Heeft er iemand bijkomende info i.v.m. de aankomende wijzigingen van de prohibited area's EBR 16 - Mol en EBR 42 - Beverlo die van kracht worden 03 maart 2016?
Is hier op liga niveau misschien meer over geweten?
Mogen zweefvliegtuigen, mits radiocontact, alsnog door?

Thx,
Tom

JD3

Berichtdoor JD3 » Di 16 Feb 2016 13:54

Kijk een keer in de AIP.

Huidige versie, is enkel military:
https://www.belgocontrol.be/opersite/ea ... ?#SA-EBR16
https://www.belgocontrol.be/opersite/ea ... ?#SA-EBR42

Geen goed nieuws voor ons lijkt me, volgende versie 3 maart 2016:
https://www.belgocontrol.be/opersite/ea ... ?#SA-EBR16
https://www.belgocontrol.be/opersite/ea ... ?#SA-EBR42

Je kan tegenwoordig de huidige en volgende versies van de AIP bekijken: https://www.belgocontrol.be/opersite/ea ... index.html

Groeten,
Jan

tvde

Berichtdoor tvde » Di 16 Feb 2016 14:09

Als je de 2 versies naast mekaar legt, valt op dat er meer aan de hand is.
O.a. EBR49 - ZUTENDAAL en EBR23 - DOEL zijn ook veranderd.

[edit]
Betekent dat dan voor Zutendaal dat ze enkel het begin en einde van de piste kunnen gebruiken?
[edit]

geert DP

Berichtdoor geert DP » Wo 17 Feb 2016 23:12

In de nieuwe versie zijn er ook gebieden boven de havendokken gecreëerd :evil: Heeft Luc niks van gezegd op symposium :(
De Charronronde krijgt er zo onverwacht een nieuwe uitdaging bij.
Na het inkrimpen van de bovengrens van 3500ft naar 2500ft nu ook nog eens een ondergrens van 1000ft AGL.
Niet dat we graag op die hoogte vliegen maar we zullen wel moeten opletten niet laag te komen in dit stukje.
We moeten dus de haven over tussen 1000 en 2500ft om Charronronde te vliegen.
Rest ons enkel nog de oversteek te maken als bewijs dat we al zwevend ook precies kunnen vliegen.
Afbeelding

PeterN

Berichtdoor PeterN » Di 01 Mar 2016 16:47

tvde schreef:Als je de 2 versies naast mekaar legt, valt op dat er meer aan de hand is.
O.a. EBR49 - ZUTENDAAL en EBR23 - DOEL zijn ook veranderd.

[edit]
Betekent dat dan voor Zutendaal dat ze enkel het begin en einde van de piste kunnen gebruiken?
[edit]

Voor EBR49 is een notam gepubliceerd :

B0738/16
From:03 MAR 16 00:01 Till:PERM
Text:EBR49 - ZUTENDAAL, CORRECT AIRAC AIP AMDT 002/2016 SECTION ENR 5.1. READ EXCEPT STATE AIRCRAFT IN REAL-LIFE OPERATIONS AND GLIDER-AIRCRAFT FROM AND TO EBSL INSTEAD OF EXCEPT STATE AIRCRAFT IN REAL-LIFE OPERATIONS

Bart S

Berichtdoor Bart S » Do 10 Mar 2016 10:32

Wanneer verwachten we de Files voor SEEYOU ?

Bart

stephanevdv

Berichtdoor stephanevdv » Za 12 Mar 2016 00:21

Ik ben er mee bezig, ik heb net de verwachte veranderingen voor 31 maart geïntegreerd. Ik check dit week-end nog eens of er nog nieuws op til is, dan zend ik ze door. Gezien de NOTAM heb ik Zutendaal als restricted gedefinieerd, maar permanent actieve R-gebieden die voor alle burgerverkeer 7/7 en 24/24 verboden zijn (zoals de kerncentrales, Beverlo 1 e.d.) zullen als verboden gebieden verschijnen ondanks hun R-code.

Bart S

Berichtdoor Bart S » Za 12 Mar 2016 22:03

Hoy Stefan

bedankt, Beverlo 1 en Mol stonden vroeger toch nooit in het weekend bestand ls prohibited. Is dit dan een wijziging van dit jaar ?
Zie ook vraag van tom.

De centrale in mol is trouwens verdwenen , er is alleen nog afvalverwerking. En die cirkel is 10 keer groter dan Doel. Begrijpen wie begrijpen kan ?

Bart

stephanevdv

Berichtdoor stephanevdv » Zo 13 Mar 2016 04:18

Wel, het probleem is dat er vroeger effectief P, R en D gebieden waren, die ik resp. als P, R en D kon definiëren. Nu zijn er slechts noch een paar D-gebieden over, alle andere D gebieden en alle P gebieden in de FIR (behalve op Luxemburgs grondgebied) zijn omgevormd geworden tot R gebieden. Het venijn zit in de staart: deze zijn ofwel permanent verboden, of verboden tijdens de militaire werkuren, of per NOTAM activeerbaar.

Ik moest ergens een lijn trekken om die te definiëren, en ik heb als basis genomen: een P definitie voor alle R gebieden die permanent verboden zijn voor alle burgervliegverkeer. De gebieden die activeerbaar zijn bij NOTAM zijn R gebleven. Van Zutendaal (permanent verboden) heb ik een R gebied gemaakt omdat er een permanente NOTAM is voor de lokale club.

Het systeem is niet perfect, maar ik kan moeilijk rekening houden met lokale afspraken e.d. Of met lokale kennis van het type "die zijn toch nooit actief in het weekend".

De R-gebieden rond de centrales, de schotelantennen en de havens zijn nieuw en zijn permanent verboden, dus heb ik ze als P gedefinieerd. De logica van sommige gevallen ontsnapt me ook, maar ik roei met de riemen die ik heb.

Wie dat wenst, kan op eigen initiatief bepaalde gebieden wissen uit de OpenAir txt-files. Of de regel AC P vervangen door AC R.

P.S.: wat Mol betreft, de centrale van Belgonucleaire mag dan gesloten zijn en ontmanteld worden, er zijn blijkbaar in de zone (de zone is ongeveer 10 km² groot en strekt zich uit langs de 2 zijden van het kanaal Bocholt-Herentals) een aantal andere nucleaire bedrijven die wel nog actief zijn: Studiecentrum voor Kernenergie (SCK-CEN), Euridice, Belgoprocess, Nationale Instelling voor Radioactief Afval en verrijkte Splijtstoffen (NIRAS, verantwoordelijk voor het beheer van al het radioactieve afval op Belgisch grondgebied)…

daemsj

Berichtdoor daemsj » Ma 14 Mar 2016 09:04

EBR42 (Beverlo 01) zal enkel verboden zijn bij militaire activiteit.
Publicatie op 17 maart 2016.

EBR16 (Mol) is er op vraag van binnenlandse zaken.
DGLV stelt voor om het kleiner te maken zoals in Doel, of het toegankelijk te maken voor zweefvliegtuigen.
Binnenlandse zaken beslist hier echter.
Afwachten dus.

geert DP

Berichtdoor geert DP » Ma 14 Mar 2016 22:33

EBR16 maakt het risico op een mid air over Postel/Dessel wel heel reëel !!

De doorgang is hier heel klein geworden.
Binnenlandse zaken zorgt hier zelf voor meer risico op een luchtvaartongeval dan wat ze wil 'beveiligen'

tvde

Berichtdoor tvde » Wo 16 Mar 2016 10:19

Bedankt lvzc voor de luchtruimbestanden.

In afwachting van de publicatie op 17/03 i.v.m. Beverlo, meen ik na controle van de notams, volgende te hebben opgemerkt. Kijk het uiteraard zelf maar na.

B1098/16
From:11 MAR 16 12:00 Till:PERM
Text:EBR11 - TIHANGE. ENTRY PROHIBITED, UNLESS INSTRUCTED BY ATC. POLICE FLT EXEMPTED

B1101/16
From:11 MAR 16 13:00 Till:PERM
Text:EBR16 - MOL. ENTRY PROHIBITED, UNLESS INSTRUCTED BY ATC. POLICE FLT EXEMPTED

B0738/16
From:03 MAR 16 00:01 Till:PERM
Text:EBR49 - ZUTENDAAL, CORRECT AIRAC AIP AMDT 002/2016 SECTION ENR 5.1. READ EXCEPT STATE AIRCRAFT IN REAL-LIFE OPERATIONS AND GLIDER-AIRCRAFT FROM AND TO EBSL INSTEAD OF EXCEPT STATE AIRCRAFT IN REAL-LIFE OPERATIONS

Bart S

Berichtdoor Bart S » Wo 16 Mar 2016 14:37

Denk dat we pro-actief met binnenlandse zaken aan de slag moeten ipv af te wachten. Dit is wel een dramatische ingreep :roll:

Bart

Terug naar “Luchtruim, vliegvelden, omgeving en reglementering”