Studie bekijkt nieuwe manier om het landingscircuit te maken

Alles wat niet in één van de bovenstaande categorieën thuishoort.
Hartmut

Studie bekijkt nieuwe manier om het landingscircuit te maken

Berichtdoor Hartmut » Vr 18 Nov 2016 19:04

Al dan niet ook van toepassing op zweefvliegen? Afwachten wat de conclusies zullen zijn begin 2017:
https://www.aopa.org/News-and-Media/All-News/2016/November/17/AOPA-Air-Safety-Institute-UND-study-stabilized-approach

mark

Re: Studie bekijkt nieuwe manier om het landingscircuit te maken

Berichtdoor mark » Za 26 Nov 2016 14:06

Ik doe dit al mijn hele leven. Eén grote platte bocht i p v twee (gevaarlijke ) scherpe bochten laag bij de grond.

stephanevdv

Re: Studie bekijkt nieuwe manier om het landingscircuit te maken

Berichtdoor stephanevdv » Di 29 Nov 2016 12:12

Een nieuwe manier is het in elk geval niet. Voor zover ik weet, werd deze methode vroeger zelfs als standaard aangeleerd in sommige landen (nu dient ze vooral nog voor motorpanne-oefeningen bij motorvliegtuigen), en dan vervangen door het rechthoekige circuit om precies dezelfde redenen die men nu aanhaalt om terug te keren.

Het cruciale punt is blijkbaar "a constant bank angle throughout the maneuver". Ik zie geen enkele reden waarom men dat gemakkelijker zou vinden bij de ene dan bij de andere methode. Als je je mispakt en de middenlijn voorbijschiet, zal je met deze methode, precies zoals met de andere, de bocht drastisch moeten verscherpen, met de risico's van dien. En aanpassingen van snelheid en remkleppen tijdens de bocht zijn altijd moeilijker, zeker voor de onervaren piloot, dan in rechte lijn. Daar dient het basisbeen o.a. voor.

Je hoeft trouwens die twee laatste bochten van het rechthoekige circuit toch niet "laag" en "scherp" te plannen? Je moet je basisbeen en aanvliegbeen gewoon lang genoeg maken om dat niet nodig te hebben. De ongevallen in laatste bocht zijn normaliter een gevolg van een slechte planning, vaak een te krap en te laag circuit.

"The use of a continuous turning approach has the potential to reduce the likelihood of overshooting a runway during base-to-final turns." Dat zal men mij eens moeten uitleggen, want als de bocht continu is en met een constante dwarshelling, zie ik niet in hoe je eender welke correctie kan uitvoeren indien je rugwindbeen te ver of te dicht lag.

"The U.S. military, commercial airlines, and many airline ab initio programs already utilize the continuous approach turn as the standard to support safe landing pattern operations." Tja, maar die methodes zijn toegespitst op circuits die heel ruim zijn en (wat betreft de airlines) voor maximaal comfort moeten zorgen (maximale dwarshelling 15° of zo), en ook in het verticale zeer vlak aangevlogen worden (aanvlieghoek 3° of zo) met de mogelijkheid om gas bij te geven bij daalwind. De afmetingen van zo'n circuit liggen vast en worden niet aangepast aan de meteo, de motoren moeten de daalzones opvangen (nadeel: kijk naar ongevallen met “microbursts” en crashes voor de baan). Als je het circuit krapper maakt, verdwijnen de meeste voordelen. Maak het te krap, en het wordt even risicovol als een rechthoekig circuit.

Ik ben even gaan grasduinen in opleidingscursussen die deze 180°-bocht gebruiken voor de motorpanne-simulaties. Zij voorzien blijkbaar een veilige snelheid van 1,45 Vs. Een stuk hoger dan de 1,3 Vs waar wij doorgaans mee werken. 1,45 dekt nog net een bocht met 60° inclinatie (2G), 1,3 dekt slechts iets meer dan 45° (1,44G). Je zou dus het klassieke circuit ook sneller kunnen vliegen om de veiligheid tegen overtrekken in de laatste bocht te verhogen. Alleen hebben motorvliegtuigen, met hun slechtere aerodynamica, veel minder problemen dan wij om die overtollige snelheid daarna weg te werken…

Goed, het is het begin van een studie, ik ben benieuwd naar de resultaten. Maar ze zullen er goed aan doen om dat ook met beginners te testen, niet enkel met “a select group of UND instructor pilots”…

Terug naar “Alle andere onderwerpen”